Jak dobrać twardość drewna kostki?

Jak bardzo twarde i sztywne powinno być drewno na kostkę gitarową?

Jest to bardzo istotne pytanie, które powinno być w głowie osoby chcącej poprawić swoją grę na gitarze, jak również gitarzysty chcącego poprawić swoje brzmienie.

Różne rodzaje drewna charakteryzują się szeroką paletą twardości materiału, co ma bardzo duży wpływ na jakość kostki gitarowej. Oczywiście drewno nigdy nie będzie elastyczne (co jest jednym z powodów na nasze firmowe wyżłobienie w kostkach), niezależnie od twardości. Jednak wpływ na dźwięk, chwyt, atak czy trwałość nie powinien być pomijany.

Pomiar twardości drewna

Ponieważ rozmiar oraz twardość mają ogromne znaczenie nie tylko w przypadku kostek gitarowych, istnieje wiele różnych metod do pomiaru twardości tego materiału.

Drewno posiada swoją własną metodę pomiaru twardości: metodę Janki. Koncepcja jest stosunkowo prosta: mierzy się siłę potrzebną aby wcisnąć metalowy bolec w deskę z testowanego typu drewna. Wszystko jest znormalizowane, ale taka jest ogólna reguła. Jednostką używaną jest do zapisu jest lbf. Podsumowująć: liczba ta oznacza jak dobrze radzi sobie drewno z odparciem atakującego natręta jakim jest metalowy bolec.

Missouri-University-of-Science-and-Technology

Warto również wspomnieć, że wartość końcowa to średnia z pomiarów, a twardość drewna ma pełne widełki. Nawet w obrębie jednego gatunku, wartości twardości mogą różnić się w zależności od konkretnego drzewa. Celem testu nie jest odnalezienie konkretnej wartości i przyklejenie jej do rodzaju drewna, ale raczej stworzenie skali szeregującej różne jego odmiany.

Wykres twardości drewna

Biorąc pod uwagę, że najmiększe drewna oscylują w okolicach wartości 20, a najtwardsze w okolicach 5000, to doskonale widać jak bardzo różnią się poszczególne drzewa. Daje to pewną perspektywę jak będzie reagowała kostka przy uderzeniu o struny przy różnych materiałach.

Kiedy wiemy już jak wygląda sam pomiar, skoncentrujmy się na konkretnym przykładzie kostek Timber Tones, po którym podamy kilka generalnych reguł.

Kostki Timber Tones na skali

W standardowej ofercie Timber Tones występuje 18 rodzajów egzotycznych drewien. Jest kilka innych używanych w seriach takich jak Heart Tones czy Groovy Tones, ale skupmy się na Timber Tones z powodu ich jednorodności: poza drewnem występują one w jednym kształcie i rozmiarze.

Różne modele i twardości drewnianych kostek Timber Tones

Najtwardszym drewnem w ofercie Timber Tones jest Lignum Vitae (Gwajakowiec) z wynikiem 4500 lbf (na otwartej skali obecny rekordzista posiada 5000), co oznacza naprawdę twarde drzewo. Zastanówmy się nad konsekwencjami:

  • Trwałość: Lignum Vitae to najbardziej trwała kostka jaką oferujemy. Jest to rezultat wyjątkowej twardości, ale również ekstremalnie wysokiej gęstości. To drewno jest tak ciężkie że tonie w wodzie! Heban (Janka: 3320 bf) jest drugi i również bardzo wytrzymały nawet mimo dużej różnicy na skali, częściowo przez bardziej luźny układ słojów.
  • Wpływ na instrument: Lignum jest tak twarde, że jest to jedyna kostka z serii Timber Tones, którą polecamy gitarzystom basowym. Może znieść niezłe lanie i jest wystarczająco solidna aby instrument dobrze zabrzmiał.
  • Brzmienie: Lignum zapewnia średni dźwięk o wyjątkowej prezencji. Atak jest bardzo silny, jednak nie aż tak agresywny jak Heban, który jest bardziej szorstkim drewnem (i oczywiście bardzo twardym). Brzmienie obu kostek jest relatywnie jasne, jednak Heban wygrywa w przedbiegach w tej konkurencji. Obie mają ogromny wpływ na brzmienie i podkręcają swoje rejestry. Lignum lubuje się w wysokich średnich, natomiast Heban w wysokich.

Lignum VitaeLignum Vitae

Na drugim końcu skali jest Mahoń Afrykański. Z wartością 830 lbf w skali Janki, ta kostka jest tak delikatna jak tylko można, co będzie skutkowało:

  • Trwałość: Nie oszukujmy się, zagrasz na tej kostce jedynie kilka koncertów. Posiada ona niesamowite brzmienie, jednak kosztem trwałości. Jest miękka, naprawdę, naprawdę miękka.
  • Wpływ na instrument: Używanie Mahoniu Afrykańskiego na czymkolwiek twardszym niż nylonowe struny byłoby dla niego wyrokiem śmierci. Po prostu nie nadaje się do standardowych metalowych strun w gitarze akustycznej. O elektrycznej w ogóle nie mówimy.
  • Brzmienie: Wyjątkowo głębokie, okrągłe i ciepłe brzmienie z dyskretnym atakiem. W miksie ma bardzo dobrze się przebija z powodu podbijania średnich częstotliwości. Dodaje ciekawą głębie do brzmienia.

Mahoń AfrykańskiMahoń Afrykański

Ok, sprawdziliśmy ekstremalne opcje. Oczywiście eksperymentowaliśmy z dziesiątkami innych drewien (i cały czas aktywnie wykorzystujemy więcej niż 20 rodzajów), a poniższa konkluzja nie jest bazowana na 3 przykładach. Podsumujmy.

Ogólne zasady i porady

Po powyższych przykładach zastanówmy się nad odpowiednim doborem kostek i znajdźmy idealną kostkę dla Ciebie!

Pierwszą rzeczą na którą musimy spojrzeć to rodzaj instrumentu, który automatycznie zdyskwalifikuje nam część zawodników. Oczywiście podajemy tutaj ogólne reguły. Być może z powodzeniem zagrasz na swoim instrumencie używając “zakazanej” kostki, szczególnie jeżeli lubisz eksperymenty.

Instrument

  • 4000 i powyżej: gitara basowa, gitara elektryczna (będzie brzmiała twardo), typowym przedstawicielem jest Lignum
  • 3000 – 4000: jedynie gitara elektryczne, typowym przedstawicielem jest Heban
  • 2500 – 3000: szara strefa pomiędzy gitarą elektryczną a akustyczną, typowym przedstawicielem jest Amarant
  • 1500 – 2500: gitara akustyczna, typowym przedstawicielem jest Palisander
  • 1100 – 1500: szara strefa pomiędzy gitarą akustyczną a klasyczną z nylonowymi strunami, typowym przedstawicielem jest Klon
  • 800 – 1100: nylonowe struny, typowym przedstawicielem jest Mahoń Afrykański
  • poniżej 800: drewna zbyt miękkie na kostki gitarowe.

Trwałość
Jest to ściśle związane z Twoim instrumentem, jednak generalnie zasada jest prosta: im twardsza kostka tym dłużej wytrzyma. Są też inne czynniki mające na to wpływ takie jak gęstość struktury wewnętrznej lub rodzaj cięcia (akurat to w przypadku Timber Tones jest stałe). Tak jak mówiliśmy wcześniej: skala Janki jest jedynie przybliżeniem, nie precyzyjną liczbą.

Brzmienie
Jest wiele, wiele czynników które należy uwzględnić przy ocenie brzmienia kostki. Używając różnych drewien, różnica może być zadziwiająco duża. Jest również bardzo dużo sposobów na zdefiniowanie brzmienia: siła ataku, Presence, wpływ na różne częstotliwości i inne.

Generalizując możemy przyjąć, że kostki o wyższym wskaźniku Janki są jaśniejsze i czystsze w brzmieniu. Mają skłonność do agresywniejszego, gwałtownego ataku. Podkręcają również nieco wysokie i bardziej nadają się na gitarę prowadzącą niż rytmiczną (z wyjątkami, takimi jak Lignum Vitae).

Kostki ze średniego zakresu takie jak Amarant mają bardziej zrównoważone i głębsze brzmienie. Ich wpływ na dźwięk jest raczej neutralny.

Najmiększe kostki brzmią okrągło, ciepło i są bardzo obecne w miksie przez podbicie średnich częstotliwości.

Oczywiście zachęcamy Cię do eksperymentów, a wszystko powyżej to tylko ogólne wskazówki, którymi możesz sugerować się wchodząc w bogaty świat drewnianych kostek.

Comments 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *